Gå til innholdet
kundeservice

Spørsmål og Svar

Fordeler ved å være kunde hos TrønderEnergi Marked

Hvorfor velge oss?  
  • Energibransjens beste kundeservice i 2015: Vi streber alltid etter å være gode på å håndtere kundene i hver eneste samtale, og vi er stolte av at vi vurderes til å være aller best innen vår bransje. 
  • Vi kan strøm - Ring oss for råd og veiledning: sammen med deg vil vi finne det produktet som passer deg og ditt forbruk aller best. 
  • Vi har enkle produkter - ingen unødige tilleggsprodukter: Strøm trenger ikke å være komplisert. For oss er det viktig at våre produkter alltid skal fremstå slik de faktisk er og alltid være enkle å forstå for våre kunder - det du ser er det du får. 
  • Vi gir tilbake til våre eierkommuner
  • DinSide - døgnåpen kundeservice: På din side kan du enkelt logge deg inn å få oversikt over dine kundeopplysninger, betalings-avtaler, forbruks-historikk og fakturaoversikt. 

Hvordan bestille strøm?

Jeg vil bestille strøm – hvordan gjør jeg det?

Det er enkelt å bestille strøm, og vi order alt for deg når du har sendt inn din bestilling.

Vi har flere alternativer for bestilling:

Er du usikker på hvilken avtale du skal velge? Prøv vår avtalevelger eller ring oss på tlf 07273 - Vi kan strøm!

Hvilken strømavtale skal jeg velge?     
Vi har 3 typer strømavtaler

Garantipris - Smart for deg som ønsker forsikring mot pristopper
Spotpris - Smart for deg som vil følge strømmarkedet
Fastpris - Smart for deg som ønsker forutsigbarhet

Er du fortsatt usikker? Prøv vår avtalevelger eller ring oss på tlf 07273 - Vi kan strøm!
Hvorfor må jeg ha avlesning for å bestille strøm?
Alle som ikke har automatisk avlest måler må sende inn måleravlesning ved et leverandørbytte. Dette er retningslinjer fra NVE. Samtidig er du sikret rett sluttfaktura fra din gamle strømleverandør. For at faktura skal bli så korrekt som mulig ønsker vi dagens måleravlesning.

DinSide

Hvordan logger jeg inn på DinSide? 
Innlogging til din side finner du HER 
Nå logger du enkelt inn med SMS: Legg inn ditt mobilnummer og trykk "send passord". Du mottar et engangspassord på SMS. Du får tilgang til alle kundeforhold mobilnummeret er registrert på.


Første gang du logger inn trenger du ditt kundenummer og målernummer. Dette finner du på din faktura. Dersom du ikke har denne informasjonen tilgjengelig hjelper vi deg gjerne - ring oss på telefon 07273. 
Hva kan jeg bruke DinSide til?
På DinSide ser du enkelt oversikt over: 
  • Dine kundeopplysninger
  • Betalingsavtaler
  • Forbrukshistorikk
  • Fakturahistorikk
  • Fakturakopi
Du kan også:
  • Velge eFaktura
  • Opprette Avtalegiro
  • Utsette betalingen
  • Melde flytting

Faktura

Hvor ofte får jeg faktura?
De aller fleste av våre kunder får faktura hver måned. Kunder som har nettleie fra TrønderEnergi Nett AS får én felles faktura for strøm og nett.

Våre kunder som har annen netteier enn TrønderEnergi Nett AS vil få én faktura for strøm og én for nettleie. Hovedregelen er at vi følger netteiers fakturafrekvens. De fleste har månedlig faktura eller annenhver måned.


Kan jeg velge hvordan jeg mottar min faktura?
Ja - du kan velge mellom eFaktura, AvtaleGiro eller per post. Det er også mulig å kombinere eFaktura og AvtaleGiro dersom du ønsker det. Det er enkelt å opprette eFaktura og AvtaleGiro på DinSide eller i din nettbank.

  • eFaktura: Si JA til eFaktura neste gang du er i nettbanken. Du sparer tid, sparer penger, får bedre kontroll på regningene dine og kan betale uansett hvor du er. Når eFakturaen er tilgjengelig i nettbanken din mottar du varsel på e-post eller SMS. Du kan også velge eFaktura på DinSide.
  • Avtalegiro: Avtalegiro gjør det enklere for deg ved at banken passer på forfallet og betaler din faktura. Avtalegiro bestilles på DinSide eller via din nettbank. Du trenger KID og kontonummer ved opprettelse av avtalen (se tilsendt faktura). Avtalegiro kan også kombineres med eFaktura
Jeg ønsker fakturaforklaring
Ved å logge den inn på DinSide får du en detaljert forklaring på en eksempelfaktura under kategorien "Faktura". Dersom du fortsatt har spørsmål kan du ta kontakt med oss på tlf 07273 - vi hjelper deg gjerne!
Hvordan vet dere når jeg har brukt strøm?
Dersom du ikke har automatisk avlest måler anbefaler vi at du leser av måleren med jevne mellomrom. Du kan avtale med din netteier at du får påminnelse om måleravlesning rett før faktura skal produseres. På denne måten kvalitetssikrer du at din faktura er rett.

Hvis du ikke leser av måleren din vil din netteier stipulere avlesning som de sender videre til oss. 
Hvorfor må jeg betale strøm for en periode jeg ikke har vært hjemme/på hytta?
Vi vet ikke nøyaktig når du har brukt strømmen din med mindre du har automatisk avlest måler. Vi anbefaler derfor at du leser av måleren jevnlig - gjerne hver måned dersom du har en flytende strømavtale. På hytta kan du lese av måleren når du ankommer og når du forlater/stenger hytta.
Avlesning leveres til din lokale netteier.
Jeg vil utsette/dele opp min faktura
Du kan selv opprette avtale om utsettelse eller oppdeling av faktura på DinSide. Det forutsetter imidlertid at fakturaen ikke allerede har forfalt og at du ikke har andre ubetalte faktura hos oss. Du kan også ta kontakt med oss på telefon 07273 så hjelper vi deg.
Hvor ofte sender dere faktura?
Våre kunder som har nettleie fra TrønderEnergi Nett AS får én felles faktura for strøm og nett. Hovedregelen er månedlig faktura.

Våre kunder som har annen netteier enn TrønderEnergi Nett AS vil få én faktura for strøm og én for nettleie. Hovedregelen er at vi følger netteiers fakturafrekvens. De fleste har månedlig faktura eller annenhver måned.
Jeg ønsker kopi av min faktura
Du kan hente kopi av alle dine fakturaer på DinSide under Fakturaoversikt.

Flytting

Hvordan flytter jeg strømmen med meg til ny bolig?
Det er enkelt å ta med strømmen videre. Fyll inn flytteskjema HER eller ta kontakt med oss på tlf 07273 - vi hjelper deg gjerne!
Hvis jeg ikke finner målepunktID eller målenummer, hva gjør jeg da?
Skulle du ikke finne hverken målenummer eller målepunktID kan vi søke etter måleren. Legg igjen en kommentar i flytteskjema, gjerne med forrige beboers navn. 
Hvorfor må dere ha avlesning?
Vi anbefaler at du leser av måleren og sender inn til oss når du flytter inn i ny bolig. På denne måten er du sikret at forrige beboer betaler for all strømmen som han eller hun har brukt.

Måleravlesning

Når skal jeg lese av min måler?
Når du får beskjed av din netteier i forbindelse med avregning. De med månedlig faktura vil få SMS med varsel om avlesning månedlig fra 01.06.2016.
Når du inngår en ny strømavtale.
Når du flytter.
Dersom du for eksempel har hytte, anbefaler vi at du leser av før du reiser fra hytta.

Jo oftere du leser av måleren din, jo mer korrekt vil din faktura fra oss bli. 
Hvorfor må jeg lese av måleren
Vi anbefaler alle som ikke har automatisk avlest måler om å lese av jevnlig. Det er den eneste måten å kvalitetssikre at du mottar rett faktura.
Når får jeg automatisk avlesning av måleren?
Det er de lokale netteierne som har ansvar for å bytte kundenes målere til toveis-målere som kan leses av automatisk. Du kan lese mer om TrønderEnergi Nett AS sin utskifting av målere på deres nettsider.
Her kan du levere måleravlesning til TrønderEnergi Marked AS.
Kunder av TrønderEnergi Marked AS kan levere avlesning til oss, så videresender vi til riktig netteier. Avlesning leveres HER.

Elsertifikater

Hva er Elsertifikater? 
Elsertifikater er en myndighets pålagt avgift som skal bidra til økt produksjon av fornybar energi. Elsertifikater er en støtteordning for fornybar strøm. Strømkundene finansierer ordningen over strømregningen, gjennom at kraftleverandørene legger elsertifikatkostnaden inn i strømprisen. NVE forvalter elsertifikatordningen i Norge.
Du kan lese mer om ordningen her

Om 100% fornybar strøm og opprinnelsesgaranti

Hvorfor kjøpe 100% fornybar strøm?
Som privatkunde hos oss har du muligheten til å kjøpe strøm som utelukkende dekkes opp med fornybar energiproduksjon. I Norge brukes i dag strøm blandet av vannkraft, vindkraft, kullkraft og atomkraft.

Hos oss kan du kjøpe produktet 100 % Fornybar Strøm som garanterer at tilsvarende mengde strøm du forbruker blir produsert fra en 100% fornybar energikilde. 
Kjøp 100 % Fornybar Strøm her
Hva er opprinnelsesgaranti?
Som bedriftskunde hos oss har du muligheten til å kjøpe strøm som utelukkende dekkes opp med fornybar energiproduksjon. I Norge brukes i dag strøm blandet av vannkraft, vindkraft, kullkraft og atomkraft. TrønderEnergi var blant de første norske strømleverandører til å levere en opprinnelsesdokumentasjon.

Garantien sier ikke at all strøm du får i kontakten din er kommet fra en bestemt kilde, men opprinnelsesdeklarasjonen gir opplysninger om hvordan en mengde strøm lik den som blir levert til deg er produsert.

Bedrifter som ønsker opprinnelsesgaranti kan ta kontakt med oss på tlf 07273 eller sende oss en e-post til kraftsalg@tronderenergi.no.

Ønsker du å vite mer om opprinnelsesgarantier anbefaler vi denne videoen som er laget av Ecohz.

    Spørsmål og svar